Sidhuvudbild

Laxe

Laxe är friluftsfrämjandets aktivitet om livet i vattnet för barn mellan 4-6 år. Här får barnen kunskap och en nyfikenhet väcks om hur djur och växter lever runt och i olika vatten miljöer, sjö, å, bäck, kärr och diken. Vi håvar och ser vilka djur som finns just här. Sorterar, jämför färger, form, antal ben mm. Vi slår i uppslagsböcker och ser om vi hittar just det djuret. En del djur är rovdjur och kan inte vara i samma skål som något annat djur. Vad är det för djur och lever det alltid i vattnet? Många av våra djur föds i vattnet och lever där den första tiden men sedan blir det ett landdjur så som mygglarven, olika sländlarver, grodyngel mm. Vi tittar på hur naturen ser ut runt sjöar och andra vattendrag. Ser det olika ut på norr och syd sida? Varför? Många frågor väcker nyfikenhet och en upptäckarglädje. Tänk att få utmana sig själv och se hur långt ut jag kan gå utan att vattnet rinner in i mina stövlar. Vi gör även enklare vatten experiment.